Autorzy
Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych
Opracowana na zlecenie Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej
Przez zespół tyflopedagogów ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Polsce w składzie:
Marek Jakubowski (Owińska), Krystyna Kauba (Laski),
Leszek Ogórek, Jolanta Ogórek (Kraków), Iwona Pawłowska (Warszawa),
Alina Talukder (Owińska), s. Elżbieta Więckowska (Laski),
Redagowała: s. Elżbieta Więckowska (Laski)
Publikacja rekomendowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
do stosowania przy przygotowaniu brajlowskich wersji podręczników, arkuszy egzaminacyjnych i materiałów pomocniczych
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille’a
ul. Zygmunta Krasińskiego 10, 85-008 Bydgoszcz
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej
ul. Hajducka 22, 41 - 500 Chorzów
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek-Bregułowej
ul. Wybickiego 1, 41-303 Dąbrowa Górnicza
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. Włodzimierza Dolańskiego
ul. Tyniecka 6, 30-319 Kraków
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach
ul. Brzozowa 75, 05-080 Izabelin
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej im. Prof. Zofii Sękowskiej
20-092 Lublin, ul. Hirszfelda 6
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 dla Niewidomych i Słabo Widzących im. mjr. Hieronima Baranowskiego
ul. Dziewanny 24, 91-866 Łódź
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych
Pl. Przemysława 9, 62-005 Owińska
Dolnośląski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 13 dla Niewidomych i Słabowidzących im. Marii Grzegorzewskiej
ul. Kamiennogórska 16, 54-034 Wrocław
Okoliczności powstania Instrukcji tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych
Wielokrotnie propagowany był postulat ustalenia zasad redagowania grafiki czytelnej dla dotyku i niosącej informację uczniowi niewidomemu.
Na roboczym spotkaniu ekspertów do spraw nowych rozwiązań prawnych – ujednolicenia notacji brajlowskiej i zasad adaptacji podręczników dla uczniów niewidomych i słabo widzących powołanych przez MEN w ramach projektu “Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” w Dębem
dnia 23 września 2010 zalecono opracowanie Jednolitych Ogólnopolskich Zasad Redagowania i Adaptowania grafiki, ilustracji i map dla uczniów niewidomych. Zalecenie było przywoływane w czasie kolejnych spotkań ekspertów.
Na konferencji “Dotykam świat – tyflografika” w OSW w Bydgoszczy dnia 27 listopada 2010 z udziałem tyflopedagogów z SOSW dla niewidomych w Polsce, uchwalony został dokument: “Zasady tworzenia i adaptowania grafiki dla uczniów niewidomych”.
W oparciu o ten dokument powstały: “Zasady Tworzenia i Adaptowania Grafiki dla Uczniów Niewidomych", ustalone przez tyflopedagogów obecnych dnia 27 listopada
2010 r. na Konferencji Dotykam świat - tyflografika w Bydgoszczy na podstawie projektu
s. Elżbiety Więckowskiej z korektami wprowadzonymi w dniu 7 stycznia 2011 r. na Ogólnopolskich Warsztatach Nauczycieli Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Łodzi.
Ten dokument, w toku spotkania w Ośrodku Rozwoju Edukacji dnia 13 stycznia 2011 r., zatwierdzony został przez Dyrektorów wszystkich Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niewidomych w Polsce.
Dokument od początku, od Konferencji w Bydgoszczy, uważano za niewystarczający dla osób tworzących i adaptujących ilustracje dla niewidomych. Uznawano potrzebę stworzenia bardziej wyczerpującej Instrukcji.
Instrukcja powstawała we współpracy ze wszystkimi Ośrodkami Szkolno-Wychowawczymi dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Polsce.
Instrukcja nie obejmuje zasad tworzenia map dla niewidomych. Temat ten został gruntownie opracowany w publikacji opracowanej przez uczestników kolejnych Komisji i Zespołów powoływanych prze Główny Urząd Geodezji Kartografii od 1986 roku:
Tyflokartografia, praca zbiorowa, redakcja Józef Mendruń, Elżbieta Oleksiak, w: Przegląd Tyflologiczny, Nr 1–2 (40–41), Rok 2010.
Widzimy potrzebę opracowania przez któregoś ze Współautorów tej publikacji osobnej instrukcji tworzenia map dla niewidomych.
Autorzy