Lekcja 2 – Lasy
Przykład scenariusza zajęć z Atlasem Parku Narodowego dla niewidomego ucznia szkoły średniej masowej lub studenta posiadającego umiejętność posługiwania się grafikami reliefowymi.
Czas zajęć: 60 minut.
Cel ogólny: Poznanie struktury zalesienia terenu Parku. Poznanie fauny parku. Nabycie umiejętności porównania map barwno-dotykowych zwiedzanego Parku z mapą dowolnie wybranego innego Parku Narodowego.
Cele szczegółowe:
-
Umiejscowienie Parku w obszarze Polski.
-
Utrwalenie lub poznanie pojęć kierunków geograficznych.
-
Porównanie struktury geograficznej zwiedzanego Parku ze strukturą innego wybranego Parku Narodowego.
Metody:
Samodzielne oglądanie.
Dyskusja z edukatorem podczas oglądania.
Wypracowanie pisemne lub nagranie słowne własnych wrażeń, ocen i analiz powstałych po oglądaniu Atlasów.
Środki:
Plansze odwiedzanego Atlasu Parku Narodowego i innego wybranego przez ucznia/studenta.
Materiały informacyjne w piśmie brajla, druku płaskim powiększonym lub w plikach dźwiękowych.
Linijka ze skalą brajlowską.
Uwagi do przebiegu zajęć:
W przypadku zwiedzającego ucznia niewidomego uczącego się w szkole masowej średniej i wyższej, podobnie jak w przypadku ucznia ze szkoły podstawowej musimy zasięgnąć informacji, czy uczeń/student potrafi posługiwać się mapą barwno-dotykową, czy ma doświadczenie w tym zakresie i czy potrafi się posługiwać pismem brajla.
W przypadku pozytywnej odpowiedzi zapewniamy mu w miejscu wyciszonym i nienarażanym na niepotrzebne hałasy stół lub ławkę, gdzie będzie mógł swobodnie korzystać z plansz mapowych, mogąc je w razie potrzeby bez problemu rozłożyć. Pamiętamy, aby mapy w teczce były ułożone w kolejności według przyporządkowanych im numerów. Edukator powinien przed rozpoczęciem zajęć szczegółowo opisać Atlas oraz przeprowadzić ze zwiedzającym krótką rozmowę, jednocześnie oferując swoją pomoc. W przypadku rezygnacji z pomocy (scenariusz dotyczy ucznia posiadającego potrzebne umiejętności) pozostawiamy ucznia samego, jednocześnie pozostając całkowicie do jego dyspozycji obok (chyba, że sobie tego nie życzy).
Proponujemy zapoznanie się z planszami map Atlasu zwiedzanego Parku, proponując jednocześnie wybór Atlasu innego Parku z kolekcji znajdującej się w izbie edukacyjnej.
Po obejrzeniu wybranych plansz mapowych sugerujmy przeprowadzenie dyskusji na temat ich treści, jednocześnie uzupełniając zdobyte informacje własną wiedzą i ciekawostkami dotyczącymi Parku.
W przypadku sprawnego zapoznania się przez ucznia z wybranymi mapami możemy zaproponować kontynuowanie oglądania atlasów innych Parków Narodowych.
W przypadku zainteresowania ucznia/studenta tematem możemy zaproponować mu wypożyczenie Atlasu na okres kilkunastu dni do domu, jednocześnie zapraszając do złożenia następnej wizyty.
Zachęcamy ucznia/studenta do zapoznania się z dodatkowymi informacjami na temat Parków Narodowych znajdujących się na stronie: www.tyflomapy.pl