Przedmioty
Teksty Elementarza do nauki rysunku
Tom 2. Przedmioty
1.
Który rysunek przedstawia liście klonu, który liście dębu?
Przynieś liście klonu i dębu i ułóż je na rysunku.
Które liście są większe: Twoje czy na rysunku?
2.
Pokaż na rysunku grzebień, grzebyk, szczoteczkę do zębów.
Połóż swój grzebień na rysunku grzebienia.
Który grzebień ma więcej zębów: Twój czy na rysunku?
Powiedz, gdzie jest narysowany grzebień, gdzie grzebyk, a gdzie szczoteczka do zębów?
3.
Poszukaj klocka lub pudełka, które będzie pasowało do tych rysunków.
Ustaw klocek lub pudełko kolejno na każdym z rysunków.
Na ile sposobów można narysować taki klocek lub pudełko?
4.
Tak można narysować krzesło.
Na którym rysunku krzesło jest narysowane z boku, na którym z przodu, a na którym z góry?
5.
Ustaw przed sobą kubek tak, jak widać na rysunku.
Gdzie narysowano kubek z góry, a gdzie narysowano kubek z boku?
6.
Znajdź na rysunku widok dzbanka z przodu i z tyłu, z boku i z góry.
Jak na rysunku dzbanka z góry pokazano, że dzbanek jest szeroki u dołu i wąski u góry?
7.
Zrób model jabłka z plasteliny.
Spłaszcz go na desce.
Dokładnie zobacz, jak teraz wygląda.
A jak wygląda jabłko narysowane w książce?
Na którym rysunku jest jabłko, a na którym gruszka?
8.
Przekrój jabłko podłużnie, to znaczy ustaw ogonkiem do góry i przekrój na pół z góry na dół.
Zobacz, jak wygląda tak przekrojone jabłko na rysunku.
Przekrój jabłko poprzecznie, to znaczy ustaw ogonkiem w lewo lub w prawo i przetnij tak, aby rozdzielić szypułkę od ogonka.
Zobacz, jak wygląda rysunek tak przekrojonego jabłka.
Policz, ile komór nasiennych ma gniazdo nasienne Twojego jabłka, a ile ma ich jabłko na rysunku?
9.
Ulep miseczkę z plasteliny podobną do tej na rysunku po prawej stronie kartki.
Zobacz widok swojej miseczki i tej na rysunku z przodu i z góry.
Przekrój miseczkę z góry na dół, na pół.
Obejrzyj miejsce przekrojenia i rysunek przekroju umieszczony po lewej stronie kartki.
10.
Opowiedz, jak ułożone są sztućce i naczynia.
Co jest bliżej Ciebie: talerz czy szklanka?
Ułóż nakrycie na stole tak, jak widzisz na rysunku, a potem tak, jak sam chcesz.
Narysuj sam, jak ułożyłeś swoje sztućce.