wersja kontrastowa


2.12. Organizacja atlasu – zbioru map

 

2.12. Organizacja atlasu – zbioru map

Mapa podstawowa. Zespół map tematycznych obszaru powinien być poprzedzony mapą podstawową obszaru wykonaną w tej samej skali co mapy tematyczne.

Mapa podstawowa obszaru zawiera tylko podstawowe znaki, zwłaszcza liniowe, które “organizują przestrzeń mapy”, tworzą układ odniesienia. Poznanie tego podstawowego układu pozwala uczniowi lokalizować kolejne obiekty spotykane przy czytaniu map tematycznych tego obszaru.

Legenda wspólna zbioru map – atlasumoże być wydrukowana na oddzielnym arkuszu, a nie na każdej mapie. Do odczytania wszystkich znaków określonej mapy uczeń może korzystać jednocześnie najwyżej z dwóch arkuszy, tzn. z legendy na arkuszu oglądanej mapy i z odrębnego arkusza legendy. Dopuszczalne jest zalecenie korzystania z dwu legend: na arkuszu danej mapy i na arkuszu mapy podstawowej. Nie można zalecać uczniowi korzystania z legend na trzech arkuszach, tzn. arkuszu czytanej mapy, arkuszu legendy i arkuszu innej mapy obszaru, np. podstawowej. Wskazane jest, by w zbiorze map legenda umieszczana na arkuszu mapy miała na nim stałe miejsce.

W miarę rozwoju polskiej tyflokartografii pojawią się zapewne mapy w niestosowanych dotychczas skalach, nowe problemy, nowe oczekiwania i rozwiązania. Pojawią się też zapewne nowe technologie. Wszystko to z czasem będzie wymagało zaktualizowanianiniejszych standardów. W chwili obecnej zastosowanie się do powyższych norm podczas adaptacji i tworzenia tyflokartografii może w znacznej mierze ułatwić niewidomym uczniom trud czytania map.